Ministerul Educației a emis Ordinul nr. 6.595 din 4 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 913 din 10 septembrie 2024, care reglementează organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2024-2025.

Acest ordin aprobă metodologia și calendarul aferent acestor evaluări, specificate în anexele documentului. Ordinul este emis în conformitate cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și alte reglementări relevante, și are ca scop uniformizarea și eficientizarea procesului de evaluare la nivel național. Prevederile sale sunt puse în aplicare de către Direcțiile Ministerului Educației, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și inspectoratele școlare.

Ca noutati evidentiem:

1. Extinderea duratei testului la EN II de la 30 de minute la 45 de minute. Decizia a fost bazată pe armonizarea duratei testelor scrise, astfel încât toți elevii, inclusiv cei din mediul rural, să-și poată demonstra abilitățile de scris-citit-socotit fără presiunea timpului, într-o oră de curs, așa cum sunt obișnuiți.

2. Denumirea probelor de evaluare din cadrul EN IV a fost actualizată în concordanță cu prevederile Legii nr. 198/2023 de la art. 99 (4): „La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației” (...). 
Testele elaborate pentru EN VI vor fi structurate după cum urmează:

  1. primul test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare” - Limba română;
  2. al doilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” - Limba maternă;
  3. al treilea test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”.

Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se va asigura testul care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii” atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.

3. Rezultatele elevilor la EN II, EN IV, EN VI administrate în anul școlar 2024-2025 sunt exprimate în punctaje.

4. Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi la testele administrate la EN 2025 se  va realiza  individual, pentru fiecare elev în parte, în funcţie de clasă şi de testul susţinut.

5. Rezultatele individuale obținute la EN 2025 nu se afișează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se vor putea echivala în calificative / note și pot fi trecute în catalog.

 

CALENDAR administrare evaluare națională la finalul clasei a II-a (EN II) - 2025

13 mai

Limbă și comunicare - scris - Limba română
Limbă și comunicare - scris - Limba maternă


14 mai:

Limbă și comunicare - citit - Limba română
Limbă și comunicare - citit - Limba maternă

15 mai: Matematică și Explorarea mediului

16 mai: Limbă și comunicare (scris & citit) -  Limba română pentru minorităţile naționale
***

CALENDAR administrare evaluare națională la finalul clasei a IV-a (EN IV) - 2025


20 mai: Limbă și comunicare - Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale
21 mai: Matematică și Științe ale naturii
22 mai: Limbă și comunicare - Limba maternă
***

CALENDAR administrare evaluare națională la finalul clasei a VI-a (EN VI) - 2025


27 mai: Limbă și comunicare
28 mai: Matematică și Științe ale naturii
29 mai: Limbă și comunicare - Limba maternă